Welke bakfiets is het beste voor mij? Welke bakfiets moet ik kiezen?De bakfiets is weer helemaal terug van weggeweest, wat een paar jaar geleden nog ouderwets was is nu weer helemaal hip. En daar spelen bakfiets fabrikanten natuurlijk op in met steeds meer modellen, zowel elektrisch als niet-elektrisch in alle prijscategorieën. Maar welke bakfiets is nou de beste...?
Het antwoord op die vraag is simpel: De beste bakfiets is de fiets die het beste past bij waar jij hem voor gaat gebruiken. Dus eerst moet je nadenken over wat je er mee wilt gaan doen. Gebruik je hem voor werk, voor kinderen of liefst allebei. Fiets je veel of ga je de bakfiets alleen incidenteel gebruiken? Ben je een sportieve fietser of zit je liever rechtop én hoe beslis je of een elektrische bakfiets iets voor je is? Als je dan eindelijk een bakfiets gevonden hebt ben je nog niet klaar. Vaak moet je dan nog een model of type versnellingssysteem kiezen en dan is er vaak nog een heel aanbod aan opties en accessoires. De meeste mensen die een bakfiets willen kopen hebben dat nog nooit eerder gedaan en zijn daarom totaal onbekend op dit gebied helemaal overgeleverd aan onderzoek en aan het juiste advies. Ik wil hier een poging doen om het iets overzichtelijker te maken: Budget: Hoeveel wil ik aan een bakfiets uitgevenis Natuurlijk is geld een belangrijke factor want wat je ook kiest, het moet wel door jou opgebracht kunnen worden. Een bakfiets is een fiets waar die veel moet kunnen doorstaan. In de meeste gevallen staat hij dag en nacht buiten. Het is een werkpaard dus je fietst met zware lasten door wind en weer, kinderen erin, kinderen eruit..., vaak heb je haast en dan moet de bakfiets wel tegen een stootje kunnen en je zeker niet in de steek laten. Goedkope bakfietsen zijn er eigenlijk niet omdat de laag geprijsde bakfietsen vaak van zo lage kwaliteit zijn dat je steeds veel geld kwijt bent aan onderhoud en reparaties, en dat is knap vervelend want als je fiets stuk is en bij de fietsenmaker staat ben je meteen helemaal onthand. Het arbeidsloon van de fietsenmakers in Nederland ligt hoog en na een paar reparaties ben je vaak al even veel kwijt dan wanneer je 'die mooie' had gekocht. Kortom goedkoop is meestal duurkoop, en dat is bij bakfietsen zeker het geval.
Het is belangrijk te bedenken dat een fijne fiets tot fietsen uitnodigt, terwijl en logge fiets dat helemaal niet doet, en een fiets waar je niet op wilt fietsen is pas echt duur!! Leasen is vaak overpriced omdat ook daar een verdienmodel in zit. Als u de fiets zelf nog niet (helemaal) kunt betalen is het voordeliger om de fiets of een deel van de aankoop te financieren. Fiets-Flex is bijvoorbeeld een partij die zich daarin heeft gespecialiseerd Wil ik wel of geen elektrische bakfietsGaat het maar om kleine afstandjes met weinig gewicht dan is dat met een bakfiets zonder trapondersteuning prima te doen maar als je echt lange afstanden moet heulen en de bakfiets eigenlijk de taak die de auto bij de meeste mensen heeft overneemt, dan is ondersteuning sterk aan te raden. Eigenlijk is het heel simpel, met trapondersteuning ga je nooit met tegenzin op de fiets, langere afstanden zijn makkelijk te doen en je hoeft er niet eens voor te zweten.
Mijn ervaring met de meeste klanten in de stad is dat mensen ze de auto bijna niet meer gebruiken als ze een elektrische bakfiets hebben aangeschaft..., alleen nog als ze de stad uit moeten. Waar ga ik de bakfiets voor gebruikenWelke bakfiets is geschikt voor mijn bedrijf?
Ga je de fiets voor werk gebruiken dan is het belangrijk dat je eerst goed uitmeet wat je wilt vervoeren zodat je de fiets met de perfecte bak kunt kiezen. Efficiency is essentieel want je wilt niet zwaarder zijn dan nodig is maar wel alles op kunnen laden voor de klus. Heb je klussen op 1 of 2 locaties dan is niet-elektrisch misschien wel te doen maar als je de hele dag van klant naar klant moet is een e-bakfiets zeker wel het overwegen waard, niet in de laatste plaats omdat je veel sneller afstanden aflegt en dus meer kunt doen op een dag. Er zijn steeds meer bedrijfstakken die de bestelwagen inruilen voor een bakfiets. DHL is hiervan een goed voorbeeld. In de binnenstad wordt een groot deel van de pakketten door bakfietsen uitgevent. Het rendement per bakfiets is hoog omdat ze uitsparen op aanschaf en onderhoudskosten, er is veel minder schade, werknemers blijven gezonder en de productie is hoger omdat je met een bakfiets niet stil staat. Een bakfiets heeft een positieve uitstraling en daar moet je gebruik van maken. Onze ervaring als Mobiele Fietsenmakers is dat klanten ons veel enthousiaster ontvangen als wij bij de klanten komen, en voorbijgangers maken graag een praatje en vragen dan om een kaartje. CO2 neutraal geeft een onbetwist hogere gunningsfactor! Welke bakfiets is geschikt voor het vervoer van mijn kinderen?
Bij het vervoer van kinderen is de eerste vraag natuurlijk hoeveel kinderen gaan er in de bak en welke afstanden wil/moet ik afleggen. Bij kinderen moet je ook de scholtassen en de boodschappen rekenen en kom je al snel op heel wat gewicht. Het is daarom altijd aan te raden een fiets met een zo groot mogelijke bak te nemen. Het leven als ouder is vaak hectisch en je bent veel onderweg naar school, werk, opvang, sportclub etc... dus haast is een veelvoorkomende situatie. Daarom is het belangrijk dat je op je fiets kunt vertrouwen en een duwtje in de rug door trapondersteuning is dan iets wat zeker van pas zal komen, ook als je denkt dat je het ook wel zonder redt. Als je de bakfiets bijvoorbeeld ook voor fietsvakanties wilt gebruiken is een lichte en sportievere bakfiets zeker het overwegen waard. Bakfiets met twee wielen V.S. bakfiets met drie wielenBakfietsen met drie wielen (cargo trikes) fietsen veel zwaarder dan bakfietsen met twee wielen (cargobikes).en ze zijn in tegenstelling tot wat veel mensen denken helemaal niet stabiel op de weg. Als de weg een beetje afloopt zit je helemaal scheef en als je ook maar een beetje te hard door de bocht gaat kan een driewieler gemakkelijk omkiepen.
Daarnaast is het evenwicht precies het tegenovergestelde van dat op een normale fiets. Waar de fiets normaal naar rechts helt als je rechtsaf slaat helt hij nu naar links, en dat maakt het voor sommige mensen onmogelijk een driewiel bakfiets te besturen. Een ander nadeel is dat de vracht bij een driewieler bovenop de as van de voorwielen ligt, terwijl het gewicht bij een tweewielige bakfiets tussen de wielen (onder de assen) ligt. Als de lading/kinderen op de as van de wielen rust stuitert het over elke hobbel en is het zitten helemaal niet comfortabel voor de kinderen. Een bakfiets met twee wielen is ook smaller waardoor je beter door het drukke verkeer kunt manoeuvreren. In tegenstelling tot een driewieler kan je een bakfiets met twee wielen gewoon door de deur naar binnen rijden. Vóór en nadelen van bakfietsen met twee en drie wielen:
Klik hier om te bewerken.
|