Douze cargobikes, made in FranceDeze Franse cargobike heeft een aantal innovatieve voordelen die rijgedrag en de gebruiksvriendelijkheid aanzienlijk verhogen. De bakfiets van Douze is en in 3 lengtes, hij is in tweeën te delen (ideaal voor opslag en vervoer) en de besturing is niet met een conventionele stuurstang aan één kant maar met dubbele kabels waardoor de stabiliteit van het stuur enorm verbeterd en eigenlijk niet anders is dan op een 'gewone' fiets. Door dit systeem heb je ook veel meer stuurbereik en waardoor de draaicirkel veel kleiner is dan bij andere bakfietsen.
De Douze is er elektrisch of niet-elektrisch, en in verschillende versnellingssystemen, zowel naaf- als derailleur versnellingen. De fiets is door middel van een 'quick release systeem' binnen 20 seconden in tweeën te delen en je zou zelfs één fiets met twee voorkanten kunnen gebruiken, bijvoorbeeld één voor vervoer van de kinderen met een Canopy en bijvoorbeeld een korte voor werk of dagelijks gebruik. Waar de Bullitt een strakke supersnelle cargobike is komt de Douze aardig in de buurt van deze eigenschappen maar geeft door de vele mogelijkheden net iets meer ruimte voor praktisch gebruik. Eigenlijk zou je kunnen zeggen dat deze fiets precies tussen de Urban Arrow en de Bullitt in valt. De Douze is lichter, sneller en een stuk meer 'fiets' dan een Urban Arrow en praktischer voor familie gebruik dan een Bullitt. Opblazbare regenhuif:
De canopy is lichtgewicht en briljant bedacht. De kinderen hebben veel ruime en zitten heel comfortabel, droog en veilig. De overdekking is als klein pakketje mee te nemen en vouwt uit door de luchtkamers op te pompen. Veel handiger dan bij te regententen van zijn collega's die nog met ouderwetse tentstokken werken. De Family is er in de twee grootste maten 600 en 800 en kan met een heren of dames frame opgebouwd worden. Dames Vs Heren frame:
Een andere innovatie is dat je kunt kiezen uit een 'heren' frame en een 'dames' frame met lage instap. Het herenframe is sierlijk gebogen en heeft iets weg van Amerikaanse cruisers terwijl het dames frame een comfortabel lage instap heeft. Dan is er nog het XL frame voor bestuurders vanaf 1,90cm Kabels i.p.v. een stuurstang:
DOUZE Cycles is de eerste cargobike die de stuurstang door een dubbele kabel heeft vervangen. De voordelen vergeleken met de standaard stuursystemen (staaf- en kogelkoppen) zijn onmiskenbaar! Uitzonderlijke manoeuvreerbaarheid! Het voorwiel is in staat om 75 ° naar rechts of naar links te draaien. Je kunt dus veel scherper draaien en door de stuurkabel zijn diepe bochten zonder gevaar te nemen. De door DOUZE ontworpen kabel is zeer betrouwbaar onder alle weersomstandigheden ongeacht de belasting. Versnellingen en elektrisch ondersteuningsopties:
Eigenlijk is alles mogelijk op de Douze. Door het modulaire achterframe kun je elk versnellingssysteem en zelfs elke middenmotor installeren. Dit geeft deze bakfiets natuurlijk een voorsprong op zijn collega's. Zo kan je deze fiets met MPF middenmotor, Rohloff, Alfine 11 of 8, Derailleur en zelfs PINION laten opbouwen. De Pinion springt er uit en is met een bereik van 600% niet te verslaan. De fiets wordt ook geleverd met BionX ondersteuning in het achterwiel of met de als allerbest geteste Go SwissDrive. Maar omdat we in Nederland geen hele hoge bergen hebben is de MPF in combinatie met een Alfine 8 of 11 naaf versnelling het meest praktisch. De Gates Carbon Belt Drive kan daarbij natuurlijk niet ontbreken! |